بخشی از مقاله موسیقی فولکلور از غلامحسین غریب
ساعت ٥:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۸ اسفند ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

با مهر

برگرفته از مجله خروس جنگی سال 1330

توجه هنرمندان جدید دنیا به فولکلور «Folklore»(ترانه‌های عامیانه) و باز شدن راه تازه‌ای روی این توجه در هنرهای زیبای دنیای امروز،ما را وادار می‌کند که روی این موضوع دقت بیشتری به عمل آوریم و محسنات استفاده از فولکلور را در هنر تا حدی که مقدور است روشن کنیم .موضوع فولکلور مخصوصا در فن موسیقی از دیرباز مورد توجه موسیقی‌دانهای بزرگ دنیا بوده است.ما در کارهای رمانتیک‌ها ،کمپوزیسیون‌های متعدد و مشهوری می‌بینیم که اساس آنها از ترانه‌های عامیانه گرفته شده است.اغلب این هنرمندان معتقد بودند که ترانه‌های عامیانه مثل گنجینه دست نخورده‌ای است که هنرمندان آینده باید از این گنجینه،آثار جذاب و قابل ملاحظه‌ای بیرون بیاورند این طرز تفکر و توجه به منبع اصلی هنر که موسیقی ساده و طبیعی توده مردم است،کم و بیش ادامه پیدا کرد تا اینکه با شروع قرن بیستم،ایجاد یک سبک موسیقی ملی و مستقل هدف اصلی موسیقی‌دانان کشورهای جهان قرار گرفت. 

هنرمندان این دوره پی‌بردند که زنده‌ترین و زیباترین نتهای موسیقی همان‌ ا‌‌ست که در نزد طوایف و توده‌های مختلف مردم زمان به زمان گشته و پس از صدسال با‌ز همان حالت طبیعی و روحیه محلی خود را دارا است.یک ترانه محلی را که ما در کمال سادگی می‌شنویم و از آن لذت می‌بریم،زبان گویای یک ملت یا یک دسته از مردم است که در چند لحظه تمام مختصات زندگی آن ملت یا آن دسته از مردم مثل،عشقها،دلیری‌ها،شکست‌ها و پیروزی‌هایش را با تجسمی جان‌دار و زنده در مقابل ما می‌گذارد.